Norra Kv. 00 0023
Sundbeck, Knut 1883 - 1967
Upptäcktsresande
1911 fanns det få områden som ännu inte blivit upptäckta på jorden Polartrakterna var däremot undantagen. De var viktiga, de hade mycket land och potentiella naturtillgångar. Att lägga beslag på dessa områden hade därför hög politisk prioritet. Roald Amundsen – var en härdad norsk upptäcktsresande. Som rest Nordvästpassagen, och gjort försök att nå Sydpolen tidigare. Han var en norsk nationalhjälte. Robert Scott var en brittisk upptäcktsresande som dock klargjorde sina intentioner att nå Sydpolen – redan 1910.
Storbritannien var ett imperium som skulle bli större trodde man. Roald planerade därför i stället en expedition till magnetiska Nordpolen, med den då pensionerade norska upptäcktsresanden Fritiof Nansens gamla skepp Fram. Den hade tidigare varit utrustad med en ångmaskinsmotor. Den byttes nu ut, mot en splitter ny dieselmotor. Det var en nyhet 1911 – ytterst få fartyg hade en sådan motor. Endast i Stockholm fanns då dieselingenjörer som kunde installera sådana: hos företaget AB Diesel. Frams motor installerades av detta företag. Knut Sundbeck var montören, och han var upplärd på Lidköpings mekaniska verkstad. Han hade spenderat några år till sjöss som maskinist, sen bosatt i Sthlm för att jobba på AB Diesel.
Frams dieselmotor var dock svår för Amundsen att förstå sig på, han kunde ej dieselmotorer.
För att alls kunna använda den var han tvungen att anställa Sundbeck, vilket han till en början absolut inte ville – p.g.a. rivaliteten mellan norrmän och svenskar. Men Knut fick följa med ändå, och blev omtyckt av Amundsen. Dieselmotorn blev Sundbecks kelgris.
Halvvägs ut mot Nordpolen kom nyheten att amerikanen Robert Edwin Peary hade nått Nordpolen först. Amundsen inser att han blivit besegrad och beslutar sig för att istället försöka nå magnetiska Sydpolen, innan Robert Scott når dit. 14 januari ankommer Fram till baslägret på Antarktis kust. Scotts basläger var längre bort – en felkalkylering av Scott, då de fick längre sträcka att färdas.
I oktober påbörjar Amundsen sin vandring med skidor och hundsläde, Knut stannar dock vid skeppet för att sköta underhållet. I november börjar Scott sin vandring med snöskor, hästar och motorslädar – men hästarna klarar inte kylan utan dör snart. Amundsen är därför först till målet den 14 december. Scott kommer fram i januari, och ser då den norska flaggan på platsen liksom ett brev från Amundsen. På väg därifrån dör Scott och hans män av av köld och utmattning.
Amundsen återkommer dock hem och blir nationalhjälte på nytt.
Antarktis geografi katalogiseras och namnges efter expeditionens medlemmar. Därmed finns ett Mount Sundbeck på Antarktis!
Flera expeditioner följer, bl.a. med båten Maud till Nordpolen 1918-19. Sundbeck är med då också. Fast expeditionen misslyckat, då båten frös fast i packisen. Sundbeck forskade under tiden Nordpolens meteorologi och oceanografi. Han räddade också livet på Amundsen när han blev attackerad av en isbjörn. Efteråt flyttar Sundbeck till Sthlm. Han blir dock medlem i Lidköpingspojkarnas förening (Idag Nicolai gille). Donerade mycket material ifrån sina resor till museet i Lidköping (Vänermuséet)